dropje.reismee.nl

Het laatste avontuur

Ik begin dit keer voor het eerst met een beetje tegenzin aan mijn blog. En dat terwijl ik in mijn eentje in Bangkok zit en Echt eens een keer niets beters te doen heb...
Ik heb veel nagedacht over alles wat ons in Angtasom bij het project is overkomen. Het is zo ontzettend jammer dat dat misgelopen is. Misschien neem ik het mezelf een beetje kwalijk dat ik na minder dan een week al ben weggegaan... ? Nee, de situatie was niet leefbaar. 'S nachts met een mes naast je kussen slapen en overdag van hot-naar-her gesjouwd worden zonder het 'waarom' te horen tot flauwvallen aan toe. Ondertussen ook nog onrespectvol versierd worden door de nieuwe manager.... Nee, mijn verstand zegt dat ik het mezelf niet kwalijk hoef te nemen. Toch blijf ik het ontzettend jammer vinden. Gelukkig heb ik van de Nederlandse directrice gehoord dat het inmiddels weer beter gaat op het project. Ik wens alle volgende vrijwilligers succes en hoop dat het project snel weer volledig op de rails staat!

Het is maar goed dat ik nog een laatste avontuur in het verschiet heb. Myanmar, oftewel Birma.
Reizen in Birma is voor velen nogal een dilemma vanwege de corrupte 'Junta' die daar de scepter zwaait. Veel toeristische voorzieningen, zoals treinen, binnenlandse vluchten, hotels en bezienswaardigheden zijn in hun handen en door daar gebruik van te maken lever je dus eigenlijk een bijdrage aan hun praktijken.
Dit is onvermijdelijk als je Birma bezoekt met een groepsreis, maar ik ben zo vrij als een vogeltje en om mijn dollars bij de straatarme bevolking terecht te laten komen i.p.v. bij de Junta worden het dus 15 dagen vol rammelbussen, kleine guesthouses en homestays. Ook betekent het dat ik de 'highlights' van Birma niet zal zien, zoals de tempels van Bagan en de Shwedagon Pagoda in Yangon, omdat de overheid hiervoor een hoge entrance fee vraagt. Ik vind deze dingen het allemaal niet waard om de Junta te steunen.
Maar ik heb er vrede mee, want Birma heeft veel meer te bieden dan alleen deze dingen. Ik zie Bagan wel een andere keer, als het land eindelijk vrij is van de Junta. Door op een verantwoordelijke en goede manier te reizen denk ik dat ik er een veel beter gevoel aan over hou.
Ik ben heel benieuwd hoe de kijk op toerisme is in de ogen van de Birmese bevolking. Ik laat het jullie weten zodra ik meer weet!

Over mijn dagen met Danielle in Sihanoukville en Bamboo Island heb ik vrij weinig te vertellen. Het was erg gezellig, veel leuke mensen ontmoet en ik ben erg bruin geworden. We hadden iedere dag BBQ op het strand, dat was ook heel leuk ;). Al met al was het een heerlijke tijd om even bij te komen van de afgelopen maanden. Als je even stilvalt ga je pas beseffen hoeveel je normaal op een 'reisdag' meemaakt... Heerlijk, maar even niks meemaken is ook heel lekker!

Tot over 3 weken allemaal! Dan zien jullie me thuis weer!

An

Reacties

Reacties

ems

dat.... is.... mijn zus!!!!
HA!

respect!

ik mis je lieverd!
dikke kus

lucinda en gertjan

Hoi Anne,

Wat goed dat je daar rekening mee houdt ! Je laatste weekjes meisje, geniet ervan, we zullen blij zijn als je weer veilig in nederland bent. maar wat hebben we genoten van je reis. bedankt daarvoor.

Liefs Lucinda en Gertjan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!