dropje.reismee.nl

De toiletpot die heimwee heet.

Op Koh Tao heb ik geloof ik het paradijs gevonden. Ik denk het echt.
Een klein parelwit strandje, met helderblauw water, strooien bungalowtjes die tegen een berg aan gebouwd zijn en uitkijken over dat prachtige water, waar af en toe een longtailboat in voorbij vaart. Tropische planten en bloemen,die de bungalows omringen en doen opgaan in een magische mengelmoes van kleuren.
Het was een lange wandeling berg-op om hier te komen. Voor voertuigen is het onbereikbaar, iets wat in dit geval een voordeel is, aangezien het de komst van het massatoerisme tegenhoudt. Als je van plan ben om naar dit eiland te gaan wil ik je best voorzien van het adres van dit plekje, maar als jullie het niet erg vinden gooi ik de naam van Het Paradijs niet op internet. Het liefst hou ik het helemaal voor mezelf.

Ondanks de schoonheid van deze plek heb ik er niet het geluksgevoel gevonden waar ik naar op zoek was. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ik mezelf niet toe kon staan 'Niets' te doen. Toen ik er in was geslaagd niets te doen werd ik weliswaar rustiger, maar niet gelukkiger. Het tegenovergestelde zelfs. Ik werd verdrietig. Het was de heimwee die me te pakken kreeg. Een koud gevoel in mijn hart, waar ik normaal vanaf geholpen wordt door Chris, mijn kacheltje.

Nu niet denken dat ik het hier niet goed heb gehad, natuurlijk heb ik genoten van de pracht van het eiland, van het lekkere eten, van leuke gesprekken met de anderegasten van het guesthouseen van mijn pittoreske bungalow. Maar 's avonds in bed, alleen, voelde ik me eenzaam. Ook al had ik een huismuis die me er constant aan herrinnerde dat ik niet helemaal alleen was.
Och dat arme beest. Ergens halverwege de nacht had het zichzelf in de toiletpot laten vallen en in de ochtend werd ik wakker van zijn luid gekrijs. Nadat ik hem uit de pot gevist had (de pot die ik alleen mag doortrekken bij een grote boodschap -vanwege het watertekort op Koh Tao- wat betekend dat het arme beest de hele nacht in 'geel' water heeft gezwommen) en hij zich snel uit de voeten had gemaakt bedacht ik dat ik dat als ik aan mijn heimwee toe zou geven, ik net als die muis zou zijn.
Ik sta op derand van de toiletbril enmag mezelf niet in die vieze pot van heimwee en zelfmedelijden laten vallen, zo diep dat ik er uit gered moet worden door mijn moeder of Chris aan de telefoon. Als ik even door deze zure appel heen bijt, mezelf bij elkaar raap en naar een nieuwe bestemming ga hoef ik niet besmeurd met pis naar huis terug te keren.

Zo gezegd, zo gedaan. En daaruit voortkomend kwam het besef dat het bestaan van geluk mogelijk wordt gemaakt door muizen, die af en toein een smerige toiletpot vallen, zodat ze daarna inzien hoe mooi het leven is buiten die pot.
Voor die nacht met mijn huismuis begon ik te geloven dat alles thuis beter zou zijn, leuker. En en zekere zin zal dat ook zo zijn als ik weer thuis ben. Natuurlijk, want Chris wacht daar op me. Maar ik verloor uit het oog dat ik leef in het Nu. En zo veranderde mijn Nu in een stinkendetoiletpot, waaruit ik niets liever wilde dan ontsnappen. Ik begon al te krijsen.

Nu wrijf ik de pisdamp uit mijn ogen en zie ik weer waar ik ben. Het is hier prachtig.
De heimwee neem ik even voor lief, en het gemis van Chris koester ik, het is het bewijs van onze liefde voor elkaar. Daarom geniet ik dubbel zo hard van zijn smsjes, foto's, mailtjes en telefoontjes, want het Nu is goed!

Mijn volgende stop is Laos, waar ik alleen nog maar positieve verhalen over heb gehoord. We zullen zien...

Pff, wie had gedacht dat dit paradijs zich zou ontpoppen tot een vieze toiletpot? :-) Maar uiteindelijk ben ik er dankbaar voor. Want het heeft mijn ogen opnieuw geopend voor de schoonheid van iedere dag. Ik heb mijn heimwee crisis overwonnen.

Anne

Reacties

Reacties

rianne

hey lieve anne,

hou je taai en geniet van elke dag! ik mis je!

Liefs Rianne

yung

Hey Anne,
wat je voelt is normaal hoor; ik heb het "hier" ook al een paar keer gehad dat idee dat thuis alles beter en leuker zou zijn!
En niet zonder toeval komt die golf van heimwee altijd opzetten als de dingen rond je stil worden, als de afleiding en de rush van het rondtrekken wegvalt, als er even geen reisgenoten zijn waaraan je je kan optrekken.
En ook al kunnen de mensen thuis het zich nauwelijks voorstellen; zelfs de mooiste stranden en plekken alleen zijn geen garantie voor een eeuwigdurend geluksgevoel.
Maar je komt hier wel sterker uit hoor,even alles gewoon op je laten afkomen en altijd blijven beseffen dat het "maar" een stemmetje in je hoofd is dat je belet in het nu te leven en te genieten.
Je hoeft ook niet altijd te genieten he, je mag best wel eens heimwee hebben!
En als het allemaal wat téveel wordt dan kom je maar lekker naar Koh Phangan, wij zitten in het Chill Resorts aan de Westkant van het eiland in een rustige bungalow.
volgende week komen we voor een paar dagen naar Koh Tao dus dan kunnen we elkaar misschien ook zien als je er dan nog bent.
In ieder geval ben je van harte welkom, we kunnen een bungalow delen als je wil (ik betaal nu 800 TBH per nacht).
Veel goede moed!
xx

Mama

Een gele plee denkt met je mee!
Daarom is dit zeikwijf niet te diep gezonken,
al zal zij wel shitty hebben gestonken...!
Leve Buddhanne !
En Mickey de profeet !

nic

Kan me goed indenken en zowat invoelen...mooi geschreven, je verhaal "leeft." Liefs

Coco

Meisje wat heb jij een mooie dingen gezien, meegemaakt, mooie momenten gehad. Koester ze, ze zijn van jou en wees trots dat je jezelf dit hebt gegeven. Geniet vd laatste dagen en goede en veilige terugreis.

liefs,
Coco

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!