dropje.reismee.nl

Moe, ziek geweest, geschokt, afgezet... en gelukkig :)


De cultuurshock heb ik net achter de rug. Ik heb het een paar dagen heel moeilijk gehad, met veel huilen en vooral schrijven over wat ik voel. Maar op dit moment ben ik innig gelukkig.

Na het werk op het project, waar we van 's morgens 08.00 tot 's middags 15.00 uur werken hebben we de tijd om met de kinderen te spelen, te wandelen in de prachtige natuur en te schrijven in onze dagboeken.
Mijn Ugandese vriendinnetjes Gloria, Irene, Madina, Aisha & Niua zitten geduldig naast me terwijl ik schrijf. Ze maken kanttekeningetjes in mijn dagboek en plukken aan mijn haar. Als ik het schrijven zat ben ga ik muziek maken met Mike, waar dan alle kinderen naar komen luisteren. Ik neem het zingen voor mijn rekening en Mike speelt de gitaar.
We hebben de kinderen 'papagaaitje leef je nog' geleerd, en sindsdien horen we het overal!



Op het project is nu ook duidelijk te zien dat de school waaraan we bezig zijn vorm krijgt. Alle bakstenen muren staan bijna overeind. We hebben een voetbalveldje aangelegd en we leren de kinderen allerlei spelletjes om er op te spelen.
Ik ben naast helpen bij het bouwen ook gaan helpen bij het lesgeven. Vooral Engelse les geven en de kinderen iets bijbrengen over persoonlijke hygiëne. Ze zijn druk, maar leergierig. Ik gaf ze een paar dagen geleden een lijstje met engelse woorden. Het waren voorwerpen die ze moesten verzamelen. In de les hadden we de woorden al behandeld, dus met samenwerking kwamen ze een heel eind. Mooiom te zien was dat! Samenwerken kennen ze namelijk helemaal niet hier. Het is ieder voor zich, maar ik probeer de kinderen mee te geven dat het ook anders kan. En volgens mij snappen ze het!

We hebben ooktwee tochtengemaakt in de omgeving. We hebben de kinderen ook een keer meegenomen in een grote bus. Veel hadden nog nooit het dorp verlaten en samen met hen zagen wij dus voor het eerst de watervallen van de Nijl, de bron van de Nijl, het Victoriameer en de stad Jinja. De kinderen hebben voor het eerst gezwommen, wat een pret! Ik heb nog nooit zoiets moois gezien! Wij hebben met de projectgroep een boottochtje gedaan naar de bron van de Nijl, waar we aapjes langs de riviet zagen en een grote verscheidenheid aan vogels. De natuur hier is echt overweldigend mooi. Zoveel groen, zoveel contrast! Groene bomen, rode aarde, zwarte mensen, veelkleurige bloemen overal... Het is misschien moeilijk voor te stellen als je het niet zelf gezien hebt.
Oeh, we hebben ook een patatje gegeten in Jinja... Terwijl ik frituurzooi echt verafschuw was dit een welkome afwisseling op de kool & rijst die we al sinds aankomst in Uganda eten. :)

Ook heb ik mijn haar in laten vlechten. Het duurde een hele dag, maar het was onwijs gezellig! Monica, één van de leraressen deed mijn haar en een andere kapster uit het dorp deed het haar van Mike! Het was pijnlijk, maar we hebben een hele gezellige dag gehad! Veel gepraat, over leven in Uganda, over hun gezinnen en over die van ons. Ik kan me voorstellen dat naar de kapper gaan hier een sociale aangelegenheid is! Het was supergezellig! Ondertussen kaartspelletjes gedaan (ze kunnen hier supergoed pesten!) en fruit gegeten, want fruit is hier overal.

Dat was een zeer beknopt verslag van de afgelopen tijd, want als ik alles zou moeten vertellen zou ik hier de rest van de dag zitten, en er willen nog meer mensen op internet! ;)

Liefs en licht voor iedereen in Nederland!

- Anne -

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!