dropje.reismee.nl

Jotunheimen... hel en hemel op aarde.

Jotunheimen wordt ook wel het 'land van de reuzen' genoemd. Een terechte benaming als je het mij vraagt. Het ís niet alleen reusachtig, het laat ook een gelijknamige indruk achter bij iedereen die er doorheen trekt. We hebben momenten van betovering meegemaakt, maar ook momenten van uitputting. Meerdere malen, zowel van ontroering als van pijn, heb ik gehuild tijdens onze ervaring in dit bijzondere landschap.

Noorwegen ligt zo dicht bij huis als je er over nadenkt. Toch voelde ik me met regelmaat verder van huis dan ik ooit geweest was. Oeganda leek er op die momenten niks bij. Maar 16 dagen trekken door zo'n ruig en verlaten gebied geeft je wel het gevoel alleen op de wereld te zijn. Er waren dagen dat we amper andere mensen tegenkwamen.
Het was wel zwaarder dan ik had verwacht (en dan heb ik het nog niet eens over mijn tas van 25 kg!) . De wandelingen waren door ons langzame tempo (wat wil je, met zulke zware tassen) ook langer dan we van tevoren hadden berekend. Sowieso had ik me ook verkeken op de inhoud van mijn tas. Minder dan 25 kg kon simpelweg niet!! Ik ben echt niet zo'n muts die 10 kilo aan kleding meeneemt. Ik had zelfs maar één broek, één vest, twee tops en één longsleeve bij me. De rest van de ruimte in mijn tas werd ingenomen door de voorraad eten die we voor 16 dagen bij ons hadden en mijn slaapspullen en tent.

Omdat ik met woorden moeilijk duidelijk kan maken hoe ongelofelijk deze reis was zal ik het met wat foto's proberen.

Zoals je op de foto hierboven ziet waren de weergoden ons niet altijd even goedgezind. We hebben zelfs 2 dagen alleen maar in onze tent gezeten, wachtend tot de stormen over waren. Maar een paar gewone buien hielden ons verder niet tegen.

Hier zie je iets van het prachtige landschap. Vol rivieren, gletsjers en met sneeuw bedekte bergen.


En hoe wij over deze vaak onbegaanbare 'paden' onze weg moesten vinden. Meestal ook niet zonder pijn en/of lichamelijk letsel.


Maar we hebben ook onze mooie dagen gehad, waarop we hebben uitgerust, in de zon gezeten, kampvuren hebben gemaakt en zelfs gezwommen.

Gewoon genietend van het landschap....

Het was een hele bijzondere ervaring in een heel bijzonder land. Ik zal nog wel eens een trekking maken. Iedereen die al eens eerder één van mijn blogs heeft gelezen weet dat mijn verlanglijstje van bestemmingen lang is. Kilimanjaro, Nepal (met eventueel Everest basecamp) Inca Trail, Mount Kinabalu, etc!

Gelukkig ben ik nog maar 19 jaar en heb ik nog mijn hele leven om te reizen.

Zie jij het ook wel zitten om een trekking te maken door dit scandinavische gebergte? Door op de onderstaande link te klikken kom je op een reiswebsite waar ik wel eens iets voor schrijf. Zo ook een stukje over alles wat er bij zo'n trekking komt kijken.
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/noorwegen/jotunheimen-scandinavisch-hoogland-in-noorwegen-si789.html

-Anne-

Reacties

Reacties

Lieve

Beste Anne,

Ik en mijn vriend gaan deze zomer ook naar de Jotunheimen, via google ben ik op je site terecht gekomen..

Erg leuk om je verhalen te lezen!

We zijn nog nooit in dit gebied geweest en het is toch best spannend, zo alleen met rugzak en tent de wildernis in. :)

Hebben jullie echt voor 16 (ontbijt-lunch-diner) dagen eten meegenomen? >> Ik vroeg me af of er in de dorpjes/gehuchten waar je komt ook een soort van supermarkten zijn, waar jeje eten kunt aanvullen? of is dit alleen bij de hutten?

Veel plezier met je verdere reizen!

Groeten Lieve

Anne

Hoi Lieve!

Ik moet je teleurstellen ;). Er is alleen in het begin van het park (de eindhalte van de bus) een klein supermarktje. Het eten is ontzettend duur en voedzaam is het niet echt (denk aan snacks en frisdrank).
Wij hebben tassen van 25 á 30kg meegenomen omdat we inderdaad al ons eten uit Nederland hebben meegenomen. Allemaal maaltijden van de Bever sport om maar genoeg voedingsstoffen, vitaminen en calorieën binnen te krijgen. Ook heel veel chocolade, noten en zakken musli met melkpoeder voor het ontbijt.

Er zijn geen gehuchten in het gebied, alleen hutten. Daar kun je snacks kopen en dineren, maar dat is weer heel erg duur. Douchen kan daar ook, maar kost je 5 euro per keer. Ik raad je daarom aan vochtige doekjes of vochtig toiletpapier mee te nemen om toch jezelf nog een beetje fris te houden.

Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat ervaren. Ik hoop dat je in zeer goede conditie ben en ervaring heb met wandelvakanties met zware rugtassen, want deze trekking is niet niks!! :) Bereid je er maar op voor..

Hoe lang ga je? En ga je je verhaal nog ergens op internet zitten? Ik hoor je verhaal heel graag van je namelijk!

Je mag me emailen op annevanleeuwen 1 [at] gmail com als je nog meer vragen heb!

Groetjes

Thomas Hense

Hallo,

Ik ga dit jaar ook met iemand naar jotunheimen alleen zijn jullie van plaats naar plaats gelopen?
Dus waar zijn jullie ergens begonnen met wandelen en waar geeindigd? En hoelang hebben jullie erover gedaan?

Gr. Thomas Hense

Gjendesheim

Hallo Thomas,

Wij zijn gestart in Gjendesheim en geindigd in.. kan niet meer op de naam komen en vind het niet meer terug op internet (kaarten hebben we verkocht). We zijn in iedergeval over de glitertind gegaan en daarna in zuid-westelijke richting gelopen.

Succes en genietze!

Groeten Lieve

Anne

Hoi Thomas & Lieve!

Wij hebben een rondje gemaakt vanaf Gjendesheim. Daar hebben we 16 dagen over gedaan, inclusief een aantal rustdagen. Wij zijn ook over de Glittertind gegaan en nog een stuk verder.

Lieve, hoe heb je het gehad? Was het een mooie ervaring?

Groetjes Anne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!